Наше опитування
Ваше основное занятие
1. работаю в организации, предприятии4. учащийся школы, гимназии6. студент училища, коледжа, техникума
Всього відповідей: 134
Друзі сайту
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0
|
Каталог статей
Збереження iсторико-культурноi спадщини
Духовна скарбниця
Збереження iсторико-культурної спадщини
Духовним життям мешканцiв сiл опiкуються два храми: Рiздва Пресвятої Богородицi (вул. Пушкiна, 112-а) та преподобного Симеона Стовпника, - якi нинi вiдбудовуються. Храм Симеона Стовпника є пам'яткоюісторико-культурної спадщини місцевого значення (вул. Ленiна, 30). У храмах здiйснюються богослyжiння, хрещення, вiнчання та сповiдi. Таким чином мешканці села отримують духовну підтримку. На територiї села Чайки видiлено земельну дiлянку та ведеться будiвництвоцеркви святого мученика Вiталiя(вул. Лесi Українки, 35). Незважаючи на те, що релiгiйнi заклади Петропавлiвської Борщагiвки здiйснюють дiяльнiсть, незалежну вiд мiсцевого самоврядування, сільська рада напрохання релiгiйноїl громади систематично нaдaє фiнансову допомогу у вiдбудові храмів. На проведення ремонту xpaмів Рiздва Пресвятої Богородицi та Симеона Стовпника з мiсцевого бюджету видiлено: у 2006 р. - 100 тис. грн, У 2007 р. - 100 тис. грн, У 2008 р. - 100 тис. грн, У 2009 р. - 600 тис. грн.
Церква Симеона Стовпника
Семен Стовпнuк
За бiблiйними джерелами, Семен був дуже вiруючим чоловiком. На знак вiдданостi Всевишньому i щоб мирське житгя не вiдволiкало вiд молитов, Семен звелiв замурувати себе у стовп, де, стоячи, молився до кiнця днiв своїx. Пiсля cмерт його оголосили святим мучеником i дали ймення Стовпник. Саме на честь цього святого i було збудовано церкву в селi. Свято святого Семена вiдзначається 14 вересня. До цього дня селяни поспiшали обсiятися озимими. Хто не посiє до Семена, мовить народне прислiв'я, утого життя буде злиденне. 3 Семеновим днем пов'язаний також обряд "женити комина" або "запалюванния посвiту". Посвiт - це засiб освiтлення. Вiн мав стале мiсце - бiля комина або посеред хати. Для цього у стелi прорубували невеличкий отвip, щоб полiпшити тягу, i пiдвiшували конусоподiбний лляний мiшечок, обмазаний глиною. Пiдним прикрiплювалися металевi гpатки, на яких, власне, й горiла лучина, каганчик. Урочисто запалений на початку oceнi посвiт мав зберiгатися в оселi аж до весни. Якщо якимось чином він згасав,то, за повірям, усім'ї неодмінно станеться лихо. Доки господар клопотався бiля ниви, засiваючи житом загiнку, жiнки наводили лад у xaтi: бiлили стiни, готували обрядовi страви. Дiти ж, оббiгаючи cyciдiв, оповiщали: "Приходьте сьогоднi до нас - будемо комина женити". Господарi закликали гостей до столу. Скуштувавши обрядових страв, селяни вели неквапливу розмову про врожай, дiлилися новинами.
Історiя храму
у 1755 р. в селi збудовано дерев'яну церкву на честь преподобного Симеона Стовпиика. Керував роботами iгyмeн Петропавлiвського монастиря Антонiй Величкiвський. У 1849-1850 рр. за рахунок державної скарбницi, яка видiлила 1508 рублiв, i коштiв парафiян церквакaпiтально вiдpeмoнтoвaнa, в 1861-1863 рр. реконструйована. Незважаючи на те, що церква Симеона Стовпника постiйно ремонтувалася, добудовувалася, оновлювався настiнний розпис, iконостаc, з часом вона старiла, руйнувалася. Oкрім того, їi площа не могла задовольнити потреби парафiян, оскiльки кiлькiсть дворiв зросла до 262, а число жителiв - до 1675 осiб. Тому й постало питання про будiвництво нового храму. У газетi "Киевлянин" № 27 вiд 5 лютого 1908 р. був оголошений конкурс щодо возведення церкви в селi Петропавлiвська Борщагiвка. Пiдряд на будiвництво отримав селянин -самоук з містечка Димер Київського повiту ПетроТемко, який мав добрi рекомендацiї пiсля зведення церков у селах Сваром'я Чернiгiвської губернiї та Борка Київського повiту. Протягом 1908-1909 рр. споруджено нову кам'яну будiвлю храму - 5-купольну, двоповерхову; на другому поверсі розташовувалася парафiяльна бiблiотека згідно з проектом ї кошторисом архітектора Є. Єрмакова, на основi типових проектiв середини XIX ст. У планi цехрестово- купольна споруда з гранчастоюапсидою. Вона мала три входи - центральний i два бокових. Стiни церквибули викладенi з цегли й тинькованi. На художнє оформлення фасадiв церкви вплинули моднi на той час прийоми псевдоруського стилю в apxiтeктypi, а також ремiсничi традицiї мiсцевих майстрів- мулярiв. Фасади виконанi в еклектичних формах "неоруського" стилю, а оздоблення верхньої частинистін церкви, поребрика елементiв декору взятi здерев'яного зодчества. У серединi церкву тиньковано та виконано розпис. Церква, яка вмiщала до 800 осiб, була розташована на пагорбi майже в центрi села, бiля ставу та головної дороги, що прямувала вздовж села. Вона формувала вертикальну домiнанту забудови. Вартість робiт складала 7400 рублiв. Цеглу, дерево, вапно видiлила громада. 8 жовтня 1909 р. єпарxiальний apxiтектор Є.Ф. Єрмаков склав акт огляду, в якому зазначив, що "церковь выстроена во всем согласно утвержденному наэтот предмет проэкту и смете... вполнедобро, качественно и прочно". За свiдченням сучасника, "новый Борщаговский храм великолепен... удостоверяет эстетическому вкусу и вызывает чувство духовнои радости" . За вiдомiстю 1913 р., Свято-Симеонiвська церква була забезпечена "начинням" , до неї також була приписана каплиця александра Невського за 15 верстна Києво-Брест-Житомирському шосе, побудована в пам'ять мученицької кончини iмператора Олександра ІІ. У цейчас значно зросла кiлькiсть прочан - кiлькiсть жителiв села становила 1855 осiб. Свято-Симеонiвська церква в селi Петропавлiвська Борщагiвка залишалася дiючою до 1932 р., а потiм роздiлила долю бiльшостi православних xpaмів бiльшовицької країни. У церквi розташували клуб, спортзал i котельню. Розiбранобанi, дзвiницю. Iз часом облаштованоновий дах, прибудовано металевi сходи, зроблено новi отвори в cтінax, зрiзано частину пагорба, на якому височiла церква, знищено огорожу подвiр'я. Церкваповнiстю втратила свiй первiсний вигляд. у 1950-1960 рр. церкву продовжували використовувати як клуб. Повнiстю розiбрали пiвденний придiл, у зв'язку з чим до бокового входу було пiдведено довгi сходи. На пiвнiчному фасадi облаштований вxiд i металевi сходи до кiноапаратної. У вiвтарнiй частинi храму розмiстили котельню, до апсиди прибудували димар, знесли металеву огорожу, перепланували й забудували навколишню територію.
Храмове свято села (Семена)
День вiдкриття церкви та освячення її стало храмовим святом села, яке до сьогоднi односельцi вiдзначають. Це 14 вересня. А в тi часи бiля церкви у великих чавунах варили страву, випiкали багато хлiба, паляниць, пирогiв. Обов'язково були смажена риба, пироги змаком. З найближчих сiл такого дня сходилися родичi, куми i старцi (божi люди). Старцiв, ченцiв, бiдних людей пригощали бiля церкви. З Києва приiїжджали продавцi солодощiв, дитячих iгpашок, дівочих прикрас. Тут можна було купити сластьони, бублики, Пряники , льодяники, свищики, брошки, перстеники, дудочки, сопiлочки, стрiчки, нами сто, паперовi квiти, iконки (образки). А в кожнiй xaтi чекали на гостя хлiбом-сiллю. До сьогоднi збереглася у пам'яті кухарок одна страва, яку готують лише в Борщагiвках (монастирських селах). Це квасок. А готують його так: обсмажену добре рибу вкидають в окрiп, додають смажену на олil, дрiбно нарiзану цибулю, приправлену томатним соусом. Сiль, цукор, оцет за смаком. Страву ставлять у холодне мiсце на добу, щоб настоялася. Подають у охолодженому виглядi як закуску.
Храм Рiздва Пресвятої Богородицi Будiвництво храму Рiздва Пресвятої Богородицi Петропавлiвскої Борщагiвки Києво-Святошинського району Київської областi було розпочато в 1989 р. Ассiрiйською Асоцiацiєю "Хаядта". у 1997 р. будiвництво було призупинено. І лише 5 травня 2002 р. у xpaмi прозвучало: "Христос воскресе!". Храм розпочав своє повноцiнне житгя з клиром (священиком) i прихожанами. Було прибрано багаторiчне будiвельне смiття i 23 червня 2002 р. у Верхньому xpaмi була вiдслужена перша Божественна лiтургiя. 3 того часу храм перетерпiв багато випробувань, служби доводилося проводити в досить складних умовах. Однак попри вci негаразди парафiя примножувалася. Бо ж вiруючi люди добре розумiли, що в першу чергу вони iдyть не вбудiвлю церкви, а йдуть до Бога. На сьогоднi на 95 % закiнчено роботи в Нижньому xpaмi, реставрується фасад, проводяться штукатурнi роботи у Верхньому xpaмі. Настоятелем храму Рiздва Пресвятої Богородицi є протоiєрей Володимир Соломаха.
|
Категорія: Духовна скарбниця | Додав: mykhaylo (08/01/11)
|
Переглядів: 2819
|
|
|